27 Februari 2009

Luat Ku Telah Hilang Seri; Cerita Luat 1


































Pagi slps sarapan..pagi sblm zohor masuk. Petang slps asar..petang menunggu maghrib, aku selalu 'lepak' di pondok tebing sg.perak menghayati pemandangan indah ini. Ini rutin aku bila pulang ke Luat, Lenggong. Ini antara sebab aku sering pulang ke Luat sedangkan mak ayah ada di Pahang.
Inilah pintu masuk utama ke Luat. Kenderaan besar tidak boleh masuk, kena tinggalkan di seberang sungai. Motosikal dan basikal saja boleh naik motobot. Nak bawa masuk kenderaan besar tak berbaloi, jauh sangat.
Bila cuti-cuti utama, seberang sana penuh kereta anak cucu, saudara mara yang pulang bercuti ke Luat. Selepas menyeberang ke Luat, kena tunggu di pondok. Menanti seorang demi seorang diangkut motosikal balik ke rumah. Kalau rumah dekat tepi sungai macam rumah keluarga belah mak, boleh jalan kaki.
kalau habis cuti, pondok dan tepi sungai penuh orang menunggi giliran naik motobot utk ke seberang. Pagi penuh orang..petang penuh orang. Ketika inilah dapat bertemu dan bertanya khabar sesama sendiri.
Bila pulang bercuti..asyik dgn saudara mara. Kawan-kawan lama tak sempat jumpa. Tepi sungai inilah tempatnya. Tepi sungai ini bagi aku tempat orang kampung bersilaturrahim selepas masjid dan surau.
Pada aku inilah keindahan sebenar Luat. Suasana begini menjadikan Luat berseri.
Semuanya sekarang tinggal kenangan. Luat kini sudah ada jambatan dan akan ada jalan besar dalam pembinaan di 'belakang' kampung. Dari Ipoh boleh terus ke Luat, tak perlu singgah di Kuala Kangsar.
Motobot tidak lagi wujud. Pondok tempat aku 'lepak', sikit masa lagi mungkin runtuh.
Kalau tidak kerana ziarah opah, adik Ana dan saudara mara, aku tidak mahu jejak ke Luat.
Luat ku telah hilang serinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan