08 Mac 2009

Tulisan Yang Berharga

Saya amat suka membaca tulisan subky abdul latif, terutamanya; Terkenang Semasa Dulu dlm akhbar Siasah. Perkara lama tentang politik dan isu semasa yang diingati dan dikisahkan semula amat seronok dibaca.

Pengetahuan yang susah didapati dari sesiapa dan dari mana-mana bukupun. Semua kisah ini kebanyakkannya berkait dengan dirinya sendiri. Pengalaman peribadi.

Azizi Hj.Abdullah ada berkata; jika Allah hendak mengambil nyawa antara dia dan Subky. Azizi berdoa minta Allah ambil nyawanya dulu dari Subky. Pada saya ini kerana Azizi berpendirian ilmu, pendapat dan semua kisah yang ditulis Subky amat berharga dan Azizi mahu...tulisan Subky itu kekal dan tidak tamat cepat.

Tulisan Subky amat lain dari orang lain. Rencananya panjang tapi pendek bila dibaca. Ini kerana bahasanya mudah, ayat dan perenggannya pendek. Bila habis baca seperti tidak puas dan rasanya mahu Subky tulis lebih panjang. Lebih lagi bila tulisan itu berkait dengan isu sekarang.

Seperti kata Azizi, Subky pandai simpan cerita dan amat tahu bila untuk ceritakannya semula. Dan ini satu sebab lagi kenapa tulisannya saya minat dan pada saya amat berharga.

Saya tidak kenal Subky dan tidak pernah jumpa. Khabarnya dia tak berapa sihat terutama berkait gautnya. Seperti doa Azizi, saya juga doa minta Allah panjangkan umur Subky agar tulisannya tidak terhenti. Tapi saya tak sanggup minta Allah ambil nyawa saya dulu dari Subky.

Minta siasah membukukan tulisan Subky ini untuk rujukan dan simpanan masa depan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan