14 Mac 2009

Berguru Dengan Tun Daim. Bahagian 1

Mutiara kata-kata di bawah ialah prinsip atau amalan tindakan Tun Daim. Semoga kita mengambil manfaat darinya;

1#; Masalah mesti diselesaikan. Ia tidak akan hilang dengan sendiri. Bagaimana cuba diketepikan pun, masalah akan muncul semula. Jadi yang paling baik, cuba selesaikan serta merta.

2#; Buat silap tak apa, tapi kena baiki. Semua orang buat silap, namun kena belajar dari kesilapan itu dan jangan buat lagi. Kesilapan tidak membinasakan. Yang membinasakan kalau kita teragak-agak. Gerakkan segalanya. Biasakan diri membuat keputusan dengan cepat. Latih fikiran supaya dapat buat begitu. Lambat ertinya; membuang masa. Masa itu wang. Kalau seorang lambat, ini menyebabkan orang lain lambat dan akhirnya semua jadi lambat. Tidak boleh menanti esok. Yang mesti dibuat hari ini mesti disiapkan hari ini.

3#; Lebih baik ada 3 orang yang pandai dan rajin. Beri gaji bagus-bagus daripada ada 20 orang yang menyakitkan hati. Nanti kerana yang 20 orang itu kita meradang, akhirnya kerja tak dibuat. Kita pula sakit jantung. Lebih baik buang yang 20, ambil 3 saja.

4#; Apa gunanya publisiti? Kalau anda berjaya; itu sajalah publisiti yang anda perlukan. Orang cakap tentang anda. Orang nak kenal anda. Orang tulis tentang anda. Kejayaan anda membawa publisiti kepada anda walaupun anda tak mencarinya.

5#; Kelulusan tak jamin kejayaan dalam dunia niaga yang penuh cabaran. Pendidikan memang penting tapi kita juga mesti sanggup berusaha, terus mencuba, merancang dengan teliti dan menumpukan perhatian. Nasib juga ada peranannya. Kejayaan dicapai dengan 90% usaha dan persediaan. 10% imaginasi dan inspirasi.

6#; Universiti dapat ajar kita teori. Buat kajian kes dan banyak lagi. Tapi akhirnya kita mesti ada kebolehan dalam diri untuk mempraktikkan semua teori. Kita mesti suka berniaga. Suka buat wang. Suka memikirkan cara untuk buat wang lebih banyak lagi dengan wang yang ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan